Slaapproblemen

Slaapproblemen

Insomnia betekent letterlijk ‘geen slaap’. Veel mensen hebben weleens een periode last van slaapproblemen. Zo kan het zijn dat je moeilijk inslaapt, weinig slaapt, vaak wakker wordt of erg vroeg wakker wordt. Deze periode gaat vaak vanzelf weer over en heeft vaak te maken met tijdelijke periodes van stress. Sommige mensen hebben echter last van chronische slapeloosheid. Wanneer je hier last van hebt, is het goed om hulp te zoeken. Er kunnen verschillende oorzaken zijn voor insomnia, zo kun je verkeerde slaapgewoontes ontwikkelen door overmatig gebruik van alcohol en slaappillen of te lang in bed liggen. Slapeloosheid kan ook te maken met onderliggende psychische problemen.

Behandeling van slaapproblemen

Er bestaat een grote hoeveelheid literatuur over de relatie tussen slaap en EEG, wat een goede basis verschaft voor de toepassing van neurofeedback voor het behandelen van slaapstoornissen. Sterman (o.a. Sterman, 1996) toonde aan dat na neurofeedback de duur van de verschillende slaapstadia toenam en het aantal overgangen verminderde. Al na twee sessies van deze vorm van neurofeedback rapporteerden proefpersonen een verbeterde slaap (Cortoos,Verstraeten & Cluydts, 2006).

De slaap is opgebouwd uit verschillende slaapstadia die achtereenvolgens worden doorlopen. In deze stadia doorloop je verschillende waakzaamheidstoestanden die terug te zien zijn in het EEG. Om een goed te kunnen slapen is het belangrijk dat je brein tussen die stadia kan schakelen. Met neurofeedback kun je je brein hierin trainen. Neurofeedback is zeer succesvol gebleken in de behandeling van slaapproblemen.

Lichaamsgerichte psychologie kunnen we inzetten om minder te piekeren en meer lichaamsgevoel te ontwikkelen, waardoor het schakelen naar rust en ontspanning ondersteund wordt. Massage kan hier een goede rol in vervullen. Bij veel fysieke spanning kan biofeedback en/of hartcoherentie worden toegevoegd.

Slaapproblemen.